CARINE ROITFELD
[ssba]
της Μαριανίνας Πάτσα
«Θέλω να δείξω πως η μόδα μπορεί να είναι ένας καλός κόσμος, αν και λιγάκι τρελός. Και καμιά φορά τα χειρότερα look μου δίνουν τις καλύτερες ιδέες»,
λέει η Carine Roitfeld, πρώην αρχισυντάκτρια της Vogue Paris –θέση που κατείχε για μία δεκαετία–την οποία σίγουρα πολλοί χαρακτήρισαν τρελή όταν παραιτήθηκε για να κάνει νέα πράγματα στην ηλικία των 56 ετών. Ο πατέρας της, Jacques Roitfeld, ήταν παραγωγός ταινιών. Η ανατροφή της στο πολυτελές
16ο διαμέρισμα του Παρισιού ήταν αστική. «Δεν ήμασταν μέσα σε διαμάντια, αλλά ήταν πολύ άνετα».
Στα 18 της, η Carine έγινε μοντέλο, όταν την εντόπισε στον δρόμο ένας βοηθός φωτογράφου. «Απλώς έκανα φωτογραφίσεις για νεανικά περιοδικά», λέει.
«Δεν είμαι άσχημη, αλλά δεν είμαι ούτε και καμιά καλλονή. Νομίζω πως έχω χαρακτήρα, και αυτό είναι που αρέσει στους ανθρώπους». Το να ποζάρει
όμως δεν της ήταν αρκετό κι έτσι το Elle απέκτησε νέα στυλίστρια και αρθρογράφο, η οποία, αν και αυτοδίδακτη, αποδείχτηκε πολύ ικανή. Εκεί, συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Mario Testino. «Στα 15 χρόνια που εργάστηκα στο Elle σίγουρα δεν ήμουν η καλύτερη στυλίστρια. Όμως, όταν γνώρισα τον
Testino, έγινε κάτι μαγικό. Ήταν για μένα ο σωστός άνθρωπος, τη σωστή στιγμή». Οι δυο τους έγινανομάδα, κάνοντας διαφημιστικές καμπάνιες για την
αμερικανική και τη γαλλική έκδοση της Vogue, ενώ μαζί με τον Tom Ford οριοθέτησαν την αισθητική της δεκαετίας του ’90 στα editor ials μόδας.

Ως δημιουργικός διευθυντής της Gucci, ο Tom Ford κάλεσε το δυναμικό ντουέτο στυλίστα-φωτογράφου για να τον βοηθήσει να αναβιώσει την ιταλική μάρκα, που έμοιαζε να έχει πέσει σε λήθαργο. Η συνεργασία αυτή είχε ως αποτέλεσμα οι διαφημιστικές καμπάνιες του οίκου να θεωρούνται σήμερα ορόσημα – και ήταν όλες στυλιζαρισμένες από τη Roitfeld. Έτσι η Gucci μετατράπηκε σε παγκόσμιο super brand. Και επιπλέον, η αισθησιακή, σχεδόν ασεβής και αμφιλεγόμενη αισθητική αυτής της συνεργασίας κυριάρχησε στον χώρο της διαφήμισης για μία ολόκληρη δεκαετία. Το μυστικό πίσω από την επιτυχία της θεωρείται όχι μόνο η αισθητική και η καινοτομία, αλλά και οι άνθρωποι που διαλέγει: «Η γυναίκα είναι το πιο σημαντικό. Την προτιμώ από τα ρούχα. Όπως και προτιμώ κάποιος να μου πει πως είμαι όμορφη σήμερα, παρά να με ρωτήσει τι είναι αυτό το ρούχο που φοράω».

Η Roitfeld εργάστηκε επίσης ως σύμβουλος και μούσα του Yves Saint-Laurent, ενώ συνέβαλε δραστικά και στις εικόνες των Missoni, Versace και Calvin Klein. Πριν ξεκινήσει τη δική της επιχείρηση, πέρασε και 10 ολόκληρα χρόνια ως επικεφαλής της γαλλικής Vogue.
Υπό την ηγεσία της, το περιοδικό έγινε γνωστό για την καλλιτεχνική αλλά και αισθησιακή του παρουσία, πράγμα που πολλά έντυπα προσπάθησαν να μιμηθούν ανά τα χρόνια. Η θητεία της στο περιοδικό είναι γνωστή για τολμηρές συντακτικές επιλογές, όπως ήταν και η τοποθέτηση ενός μαύρου γενειοφόρου αστεριού στο εξώφυλλο το 2007, αλλά και τολμηρές, αμφιλεγόμενες φωτογραφίσεις, όπως με υποτιθέμενα εγκύους μοντέλα που καπνίζουν και αμαζόνες ντυμένες στα δερμάτινα που φιλιούνται μεταξύ τους, ενώ αναβλύζει αίμα από τα στόματά τους. «Παίρνω έμπνευση από τα πάντα. Έχει πλάκα να παίζεις με τη μόδα. Έχει φαντασία».

Στην πορεία της διαδρομής, η Roitfeld έγινε παγκόσμιο icon και φωτογραφήθηκε τόσο πολύ, όσο και οι ηθοποιοί και τα μοντέλα που γέμιζαν τις σελίδες της. Η παρουσία της, πάντα ιδιοσυγκρασιακή, παραπέμπει στον τρόπο που έστησε τα μυθικά editorials των ’90s: πανύψηλα τακούνια, απλά αλλά εξαιρετικά στενά σύνολα με φούστα και σακάκι, smokey μακιγιάζ με μια έξτρα δόση αλητείας (δηλαδή τοποθετημένο με τα δάχτυλα) και επιμελώς ατημέλητα μαλλιά, σαν να σηκώθηκε μόλις από το κρεβάτι του εραστή της. Το 2011, μετά από μία δεκαετία στο τιμόνι του περιοδικού, παραιτείται από τη Vogue για να επικεντρωθεί σε προσωπικά της projects. «Δεν υπήρξε κανένα δράμα όταν έφυγα. Δεν βρόντηξαν πόρτες. Ήταν μια εγκάρδια συζήτηση, στην οποία υπήρξε αμοιβαία συμφωνία στο ότι ήταν μια καλή στιγμή για να φύγω».

Μετά την αποχώρησή της, σχεδίασε ρούχα, μια σειρά αρωμάτων και κυκλοφόρησε επίσης το βιβλίο «Irreverent» (Rizzoli, 2011). Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην κάνει κι ένα γενναίο πέρασμα από το αγαπημένο της styling. Η λίστα των πελατών της περιλαμβάνει, άλλωστε, μερικά από τα πιο διάσημα εμπορικά σήματα της μόδας, όπως Louis Vuitton, Dior και Chanel. Και στο τέλος του ίδιου χρόνου, οι φήμες επιβεβαιώθηκαν: η Carine ετοιμάζει το δικό της, ολοκαίνουργιο περιοδικό.

Σήμερα είναι αρχισυντάκτρια του CR Fashion Book –δημιούργημα αποκλειστικά δικό της που ανακαλύπτει και προωθεί τα νέα ταλέντα της μόδας–, αλλά και παγκόσμια διευθύντρια μόδας του Harper’s Bazaar. Το 2016 η Carine και ο γίγαντας των μέσων ενημέρωσης Hearst Magazines αποφάσισαν να συμπράξουν και η Hearst συνένωσε το ψηφιακό της χαρτοφυλάκιο με το CR Fashion Book. Η Hearst φιλοξενεί τώρα το CRFashionBook.com στην πλατφόρμα εκδόσεών της MediaOS και επιβλέπει τη διανομή και την ψηφιακή διαφήμιση. Η Roitfeld τα έχει καταφέρει μάλλον εξίσου καλά και στην προσωπική της ζωή. Με τον Christian Restoin αποτελούν μέχρι στιγμής ένα «χρυσό ζευγάρι», είναι μαζί για πάνω από τρεις δεκαετίες, έχουν δύο μεγάλα παιδιά και ένα εγγόνι, ενώ η κόρη της χαράζει κι αυτή τον δικό της δρόμο στον χώρο της μόδας.

Σήμερα, στην 6η δεκαετία της ζωής της, η Carine θέλει να κάνει πολλά ακόμα: «Σκέφτομαι το μέλλον. Θα ήθελα πολύ να αφήσω μια κληρονομιά. Κάτι που να μπορεί να παραμείνει για πάντα». Και με το μυαλό της που τρέχει έτη φωτός μπροστά, εφαρμόζοντας την καινοτομία αποτελεσματικά και χωρίς φόβο, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει τα πάντα.

[ssba]
Popular
Recent
Style